Tillbakablick Jan 09

Att reflektera och se bakåt är nyttig sysselsättning, då först lär du dig något av dina tidigare handlingar.
Visst kan man lära sig saker på en gång, men när du ser tillbaka på något får du helt nya perspektiv på händelserna. Vem vet, man kan till och med hitta den röda tråden i sitt liv 😉

Jag hittade Helena på Bildbloggerians ”Tillbakablick”, och tänkte att det kan ju vara bra att tänka lite (hehe)

För ett år sedan skaffade jag mig min systemkamera, en Pentax k200. Så januari handlade naturligtvis om den.
Jag satsade ordentligt och la ned massa tid på att läsa handboken och en del annat. Det behövde jag verkligen, slutare, bländare, focus, skärpedjup, vitbalanser, rörelseoskärpa, begreppen höll på att ge mig härdsmälta.
Allt var nytt. Och som om det inte var nog att man först skulle fixa inställningarna på kameran, skulle man dessutom se och komponera ALLA detaljer i sökaren. Gissa hur många saker som fotades men inte borde ha varit med på bild.

Bilden jag väljer är rätt tråkig, men den symboliserar verkligen mitt januari. Det är mina ”fotohandskar”, helt oumbärliga varma och fingertoppslösa, hittade dem i en jakt-butik. Kompassen så att jag skulle veta åt vilket håll solen gick upp och ned. Och underst ligger Pentax bruksanvisning.

Handskarna har jag inte tappat, kompassen används inte lika ofta, men det är fortfarande hur mycket som helst kvar att lära sig.

/T

One thought on “Tillbakablick Jan 09

Kommentera

